Vanaf 1 juli 2025 krijgen automobilisten, brommerrijders en rijinstructeurs te maken met een flinke update van de verkeersregels in Nederland. Terwijl wetten vaak met een slakkengang hun weg vinden naar de praktijk, betekent deze datum een reeks concrete veranderingen — met boetes en nieuwe regels in aantocht. Dit zijn de belangrijkste punten:
Boetes in milieuzones worden realiteit
De proefperiode is voorbij: steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven gaan nu écht handhaven in hun zero-emissiezones. Wie er met een vervuilende auto of bus rijdt, riskeert een boete van € 120. Voor vrachtwagens loopt dat op tot € 310.
Bijzondere bromfietsen krijgen een kentekenplicht
Elektrische steps en Stints mogen niet langer zonder officieel kenteken de weg op. Voor € 18 kun je een kenteken aanvragen — extra kosten neemt de overheid voor haar rekening. Pas vanaf 1 juli 2026 gaat de politie hierop handhaven, dus gebruikers krijgen nog even respijt.
Zware EV’s toegestaan met rijbewijs B
Heb je minstens twee jaar een rijbewijs B? Dan mag je vanaf juli ook elektrische auto’s tot 4.250 kilo besturen. Handig voor professionals die elektrisch werkvervoer gebruiken — of voor wie met een Hummer EV wil flaneren.
Rijles in zware EV’s wordt mogelijk
Rijinstructeurs mogen nu ook lesgeven in zware elektrische voertuigen. Die Hummer EV wordt dus niet alleen een optie voor bestuurders, maar ook voor leerling-bestuurders.
Overgangsregeling T-rijbewijs eindigt
Vanaf 1 juli stopt de soepele overgang voor het T-rijbewijs. Wie nog geen T op z’n rijbewijs heeft, moet zowel een theorie- als praktijkexamen afleggen om op een tractor of mobiele machine te mogen rijden.